کودکان در چه سنی می توانند تلفن همراه داشته باشند؟

کودکان در چه سنی می توانند تلفن همراه داشته باشند؟

امروزه کودکان در سنین پایینی شروع به درخواست برای تلفن همراه می کنند و در یک مطالعه نشان داده شده است که ۲۲ درصد از کودکان دبستانی موبایل شخصی دارند.

احتمالا شما نیز مانند بسیاری از والدین به این فکر می کنید که آیا فرزند شما برای داشتن تلفن همراه آماده است یا خیر؟ همانطور که می دانید این مسئله دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

چه زمانی داشتن تلفن همراه در کودکان قابل قبول است؟

بسیاری از والدین ایمنی فرزندان را دلیل اصلی دادن تلفن همراه به فرزندشان عنوان می کنند و می خواهند هرزمان که نیاز باشد به فرزند خود دسترسی داشته باشند و فرزند نیز به والدین خود دسترسی داشته باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که فرزند شما بعد از مدرسه تنها در خانه باشد یا تنها به خانه برود.

کودکانی که پدر و مادرشان جدا شده اند و در دو خانواده زندگی می کنند اغلب در سنین پایین تلفن همراه دریافت می کنند تا بتوانند به راحتی با والدین خود ارتباط برقرار کنند. در چنین مواردی که کودک ممکن است دچار سردرگمی شود، داشتن تلفن همراه ایرادی ندارد اما در بیشتر مواقع اینکه یک کودک ۶ ساله تلفن همراه داشته باشد کار درستی به نظر نمی آید.

اگر برای کودک خود به وسایلی نیاز دارید که تهیه آنها به صورت حضوری از داروخانه دشوار است، داروخانه آنلاین را امتحان کنید.

خطرات این کار را بسنجید

اگر فرزند شما دارای تلفن هوشمند است، به وب سایت هایی دسترسی دارد که ممکن است نامناسب باشند. آنها ممکن است محتوایی را ببینند که خشونت آمیز است و ممکن است مربوط به مرگ یا رابطه جنسی باشد. بچه ها در مورد چیزهایی که می بینند خیال پردازی می کنند.

مسئله کمبود خواب نیز از دیگر جوانب منفی داشتن تلفن همراه در کودکان است. بچه هایی که تلفن های هوشمند دارند وسوسه می شوند تا دیروقت بیدار بمانند و بازی کنند و به دوستان خود پیام کوتاه ارسال کنند.

علاوه بر این، تلفن های همراه خطر مزاحمت سایبری را به همراه دارند. در گذشته، هنگامی که وارد خانه می شدید در امنیت بودید. اما با استفاده از تلفن های همراه و رسانه های اجتماعی ، هیچ کس هرگز از مزاحمت در امان نیست.

در کودکان، داشتن تلفن همراه ممکن است به انزوای اجتماعی ختم شود، چرا که ارسال پیام و فعالیت در رسانه های مجازی به معنای گذراندن وقت کمتر با دوستان به صورت رو در رو است.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که بنابر آنها نباید قبل از آمادگی کودک، به او تلفن همراه بدهید.

مارک گلدشتاین، دکترای روانشناس کودکان در شیکاگو می گوید: برخی از والدین سعی می کنند بیش از حد از فرزندان خود مراقبت کنند و می خواهند بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالی داشتن تلفن همراه، با آنها ارتباط مداوم داشته باشند. بچه های کوچک با تلفن همراه می توانند اطلاعات را به افراد اشتباه بدهند.

او می گوید همچنین خطر ایجاد وابستگی بیش از حد وجود دارد. “اگر در سنین پایین به کودکان تلفن همراه بدهید، در آینده در مورد همه چیز با شما تماس گرفته خواهد شد.”

هزینه های داشتن تلفن نیز خود یک مسئله دیگر است که ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد.

اگر برای خود یا کودکتان به لوازم بهداشتی نیاز دارید می توانید از طریق داروخانه آنلاین شبانه روزی اقدام به تهیه آنها کنید.

تصمیم گیری

فرزند شما زمانی آماده داشتن تلفن همراه است که به همراه شما لیستی از دستورالعمل هایی برای استفاده از تلفن همراه ایجاد کند. اگر تمایلی به تهیه این لیست ندارد، آماده نیست.

برای اکثر بچه ها این اتفاق در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی رخ می دهد. در این مورد والدین باید تصمیم بگیرند، نه پدربزرگ و مادربزرگ یا دوستانی که به فرزند شما تلفن هدیه می دهند.

از خود بپرسید که آیا فرزند شما تصمیمات درست می گیرد و درست قضاوت می کند؟ اگر آنها نابالغ هستند یا تصمیم گیری های نادرست دارند، آماده این امر نیستند.

وقتی چیز ترسناکی می بینند، آیا به خوبی با آن کنار می آیند؟ آیا وقتی چیزی غیر عادی به نظر می رسد به سراغ شما می آیند؟ آیا آنها شهود خوبی دارند؟

گلدشتاین می گوید که در نظر بگیرید که چرا فرزند شما تلفن همراه می خواهد. آیا می خواهد به دوستان خود پیام بدهد؟ یا وقت خود را در فیس بوک بگذراند؟ آیا تلفن می خواهد زیرا خواهر و برادر بزرگتر یا پسرعموی او تلفن دارند؟

با توجه به مسائل گفته شده، برخی از کودکان ممکن است در سنین ۸ تا ۱۰ سالگی آمادگی داشتن تلفن همراه را داشته باشند، اما برخی دیگر ممکن است تا سنین دبیرستان نیز آمادگی لازم را نداشته باشند.

او می گوید اگر کودکی مبتلا به ADHD باشد یا مهارت مدیریت زمان نداشته باشد، تلفن همراه می تواند برایش مشکل ایجاد کند.

 

نکاتی برای استفاده ایمن و مسئولانه از تلفن همراه

  • از برنامه ها یا کنترل های والدین استفاده کنید که می توانند افرادی که فرزند شما می تواند با آنها صحبت کند و پیام ارسال کند و انواع وب سایت هایی که می تواند مشاهده کند را محدود کنند.
  • به فرزند خود اجازه ندهید بازی ها و برنامه های ویدیویی دانلود کند.
  • بهتر است فرزندتان یک تلفن ساده داشته باشد، نه یک تلفن هوشمند.
  • در استفاده از تلفن شخصی خود الگوی خوبی برای فرزندتان باشید.
  • محدودیت های زمانی را برای کار با تلفن تنظیم کنید.
  • به فرزند خود بگویید که نحوه استفاده او از تلفن همراه را زیر نظر دارید.
  • رمزهای عبور آنها را بدانید.
  • تلفن همراه فرزند خود را حداقل یک ساعت قبل از خواب بردارید و در خارج از اتاق خواب شارژ کنید.
  • با فرزندان خود در مورد خطرات رابطه جنسی صحبت کنید.

اگر به هرگونه مولتی ویتامین یا انواع مکمل ها برای تقویت کودک خود نیاز دارید، می توانید به راحتی آن را از داروخانه اینترنتی   تهیه کنید.

مطالب مرتبط