چطور از تست مایرز بریگز برای ارزیابی کارمندان استفاده می شود

چطور از تست مایرز بریگز برای ارزیابی کارمندان استفاده می شود:

یک سیستم که بتواند شخصیت شما را به ۴ حرف تقلیل دهد ممکن است در این که یک پیشنهاد شغلی را به دست بیاورید یا نه تاثیر داشته باشد.

تست مایرز بریگز که ممکن است در یک کلاس روانشناسی پرسشنامه آن را پر کرده باشید یا در طول یک جلسه تیم سازی در محیط کار، به محبوب ترین تست شخصیت شناسی در جهان تبدیل شده است.

بسیاری از شرکت ها از آن برای تحلیل داوطلبان شغلی استفاده می کنند، مدیران از آن برای تعیین این قضیه استفاده می کنند که کدام کارمند ممکن است به خوبی با دیگری کنار بیاید و دوستان شما ممکن است از آن برای معرفی شخصیت خود به سایرین معرفی کنند.

Merve Emre، یک استاد زبان انگلیسی در دانشگاه آکسفورد و مشاور سابق شرکت Bain & Co.، در کتاب خود به اسم «کارگزاران شخصیت: تاریخچه عجیب مایرز بریگز و تولد تست شخصیت شناسی» به تاریخچه و شرح وقایع مربوط به این تست پرداخته است.

تاریخچه عجیب این تست با دو مادر و دختر به اسامی کاترین کوک بریگز و ایزابل بریگز مایرز شروع می شود. کاترین که از کالج کشاورزی میشیگان در قرن ۱۹ فارغ التحصیل شده بود، می خواست متوجه شود چطور می تواند از تکنیک های علوم آزمایشی که یاد گرفته است برای کمک به فرآیند تربیت کودکان استفاده کند.

Emre گفت «او اعتقاد داشت اگر بتوانید به یک کودک کمک کنید شخصیت خود را کشف کند، می توانید به آن ها کمک کنید یک نوع ارتباط روحانی با روح خود داشته باشند و سپس می توانید به آن ها کمک کنید چطور می توانند در مراحل بعدی زندگی خود به یک تخصص برسند.»

کاترین نظریه تیپ شخصیتی خود را گسترش داد و از افراد با تیپ های «متفکر»، «بی اختیار»، «اجرایی» و «اجتماعی» یاد کرد.

اما در سال ۱۹۳۲، او با کتابی به اسم «تیپ های روانشناسی» برخورد کرد که توسط تحلیل گر روان سوئیسی کارل یونگ نوشته شده بود و از ایده های «برونگرایی در مقابل درونگرایی» و «فکری در برابر احساسی» به عنوان یک راه جدید برای دسته بندی افراد از نظر شخصیت استفاده کرد.

ایزابل که علاقه مادر به نظریه تیپ شناسی را ارث برده بود، سپس در اوایل دهه ۴۰ شروع به طراحی اولین نمونه تست مایرز بریگز کرد.

تست MBTI افراد را به عنوان یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی ممکن در بین ۴ طیف دسته بندی می کند یعنی: برونگرا در برابر درونگرا، شهودی در برابر حسی، فکری در برابر احساسی و قضاوتی در برابر ادراکی.

Emre به ما ملحق شد تا در مورد این قضیه بحث کنیم که شرکت ها هر چند وقت یک مرتبه از این تست استفاده می کنند و چرا او فکر می کند این تست به محبوب ترین تست شخصیت شناسی در جهان تبدیل شده است. ادامه مطلب حاصل این گفتگوها است.

امروزه تا چه حدی کسب و کارها هنوز از تست مایرز بریگز استفاده می کنند؟

استفاده از این تست شخصیت شناسی واقعا زیاد است. بنابراین جدیدترین آمارها نشان می دهد از هر ۵ شرکتی که در فهرست ۱۰۰۰ شرکت برتر مجله فورچن قرار می گیرند یکی از آن ها از این تست در فرآیند استخدام خود استفاده می کنند. ۸۹ درصد شرکت‌ های ۱۰۰ شرکت منتخب فورچن یا از آن در فرآیند استخدام یا در محیط کار برای تمرین های تیم سازی، مربیگری رهبری، مدیریت استعداد اجرایی و مسائلی از این دست استفاده می کنند.

بازار کار برای تست روانشناسی و تست های شخصیت شناسی که در محیط کار استفاده می شوند به سمت ۲ میلیارد دلار درآمد افزایش یافته است. بسیاری از شرکت ها که این تست ها را منتشر و مدیریت می کنند خصوصی هستند، بنابراین دقیقا آگاهی از سهم بازار تست مایرز بریگز سخت است ولی در اواخر دهه ۹۰ تخمین زده شده بود که سهم این تست از بازار ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

آیا می دانید چه نوع شرکتی از این تست استفاده می کند و آیا شرکت خاصی می شناسید که از آن استفاده کند؟

قبل از این که من یک استاد زبان انگلیسی در دانشگاه شوم، در واقع یک مشاور مدیریت بودم و در شرکت Bain & Co. کار کردم و در آن جا برای اولین بار با این تست برخورد کردم. بنابراین تمام شرکت های مشاوره ای (گروه مشاوره ای بوستون)، مک کینزی، Bain، دیلویت، اکسنچر یقینا از آن استفاده می کنند.

آن دست از شرکت هایی که احتمالا از آن استفاده می کنند در دسته خدمات دهنده ها قرار می گیرند. شرکت هایی که افرادی را استخدام می کنند که شغل آن مدیریت سایر افراد است.

چطور محیط های کار از تست مایرز بریگز برای تصمیم گیری در مورد کارمندان استفاده می کنند؟

بخشی از این استفاده در فرآیند استخدام است. من یک خواهر دارم که برای کار در یک شرکت باید در مصاحبه شغلی شرکت می کرد. اولین مرحله آن مصاحبه انجام یک سری تست شخصیت شناسی بود که در بین آن ها تست مایرز بریگز قرار داشت.

بعدا به او زمانی که استخدام شد، گفتند بخشی از علت عبور از آن مرحله اول داشتن یک تیپ شخصیتی بسیار خاص مایرز بریگز بود، تیپی که آن ها واقعا به دنبال آن بودند که فکر می کنم در مورد او تیپ INTJ بود.

بنابراین استفاده از این تست می تواند به این خاصی باشد. می تواند همانطور که گفتم بیشتر در فرآیند مدیریت محیط کار و تمرین های تیم سازی باشد.

زمانی که من در شرکت Bain بودم، یک مدیر داشتم که هر کارمند جدید را مجبور می کرد که با انجام این تست نتیجه آن را به او گزارش دهد و سپس تیپ شخصیتی مایرز بریگز آن ها را روی یک وایت بورد می نوشت و سعی می کرد پیش بینی و مشخص کند براساس این که چه کسی باید به چه کسی گزارش دهد یا چه کسی با چه کسی کار کند و تیپ های شخصیتی که داشتند چه مشکلاتی در محیط کار ممکن است به وجود آورند.

بنابراین استفاده از این تست می تواند واقعا به عنوان راهی برای تلاش به نظم دادن به محیط کار باشد تا در نتیجه آن کشمکش ها را با حداقل برسانید و همکاری را به بالاترین سطح ببرید و افراد را به طور کلی راضی و شاد نگه دارید تا به نوعی جلوی بهره وری روز کاری را نگیرید.

براساس این تست آیا تفکری وجود دارد که بعضی از تیپ ها برای بعضی شغل ها بهترین گزینه هستند؟

یک سری آمار در مورد آن وجود دارد. اکثر این آمار از سوی سازمان MBTI و ناشر این تست منتشر شده است، بنابراین من نمی توانم اعتبار یا اعتمادپذیری آن ها را تایید کنم.

نکته جالب زمانی که به آن دسته از شغل هایی نگاه می کنید که با تیپ های مختلف به جلو پیش برده می شوند، این است که تمامی آن ها به شکل قابل توجهی موقعیت شغلی پرسود یقه سفید هستند که به دسترسی به درجه بالایی از تحصیلات نیاز دارند.

بنابراین اینطوری نیست که فردی تست مایرز بریگز را انجام دهد و با نگاه به این برچسب های تیپ شناسی بگوید «شما قرار است یک کارشناس امور بهداشتی شوید.»

 

مطالب مرتبط