هر آنچه باید برای تحصیل در کانادا بدانید

هر آنچه باید برای تحصیل در کانادا بدانید

تحصیل در کانادا رویای بسیاری از افرادی است که در تلاشند، با فراهم کردن مدارک و شرایط لازم از این طریق در این کشور مشغول به درس خواندن شوند. برخی دیگر به قصد مهاجرت و برخی هم به دلیل امکانات و قابلیت های کار و ادامه زندگی کانادا را انتخاب می کنند. بسته به هر هدفی که داشته باشید می توانید با مشاوره ها و دریافت راهنمایی های لازم، به تحصیل یا کار در این کشور مشغول شوید. اما سوال اصلی این است که چرا تحصیل در کانادا گزینه ی مناسبی است؟

کانادا در بین مقاصد تحقیقاتی و تحصیلی پیشرو جهان جایگاه خوبی دارد. تحصیل در کانادا عمدتاً جزء بیشترین انتخاب های محبوب‌ در بین دانش آموزان و دانشجویان ایرانی محسوب می شود. شهر های مناسب کانادا برای دانشجویان بین‌المللی اونتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک هستند که بین آن‌ها نام بسیاری از دانشگاه‌ های برتر کانادا به چشم می خورد.

تحصیل در کانادا

 

دانشگاه های کانادا بهترین دانشگاه های دنیا هستند.

برای افرادی که به دنبال تحصیل در کانادا در یک دانشگاه ممتاز و این کشور توسعه‌یافته در جهان هستند، درخواست برای تحصیل در کانادا می‌تواند یک گزینه جذاب باشد. در مجموع ۲۶ دانشگاه در کانادا در رده‌ بندی بهترین دانشگاه های دنیا QS ۲۰۱۹ هستند، که در آن سه مورد از دانشگاه های این کشور در رده ۵۰ مورد برتر جهان قرار دارند، که این رکورد تنها با تعداد انگشت شماری از کشورهای دیگر همخوانی دارد. مدرک دریافت شده از سوی دانش آموختگان در دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی کانادا در تمامی کشور های دنیا پذیرفته شده و معتبر است.

دریافت مدرک از طریق تحصیل در کانادا

دریافت مدرک کارشناسی بسته به دانشگاه مورد نظر برای تحصیل در کانادا می‌تواند سه یا چهار سال طول بکشد. درجات بالاتر بین یک تا سه سال به طول می انجامد.

انواع مختلف ارائه دهندگان آموزش عالی از طریق تحصیل در کانادا شامل: دانشگاه‌ها (که تحقیقات را انجام می‌دهند و  مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد را ارائه می‌دهند)، دانشکده ‌های علوم کاربردی (که  گواهینامه، دیپلم و مدارک کارشناسی را اعطا می‌کنند)و کالج ها

از آنجا که دانشگاه‌ها در کانادا توسط دولت‌ های استانی اداره می‌شوند تفاوت‌ های جزئی در نحوه انجام آموزش و بطور کلی پذیرش وجود دارد. به طور خاص، مراکز آموزشی کبک به طور قابل‌ توجهی با بقیه شهر های کانادا متفاوت است. به عنوان مثال، دانش آموزان یک سال زودتر دبیرستان را تمام می‌کنند و باید یک دوره اجباری از پیش دانشگاهی و دانشکده‌ی حرفه‌ای (CEGEP) را بگذرانند که در اصل سال اول دانشگاه را برای اشخاص حذف می‌کنند.

دانشگاه‌ های برتر کانادا

اپلای کردن در دانشگاه‌ های کانادا به چه صورت انجام می گیرد؟

زمانی که یک فهرست از دانشگاه‌ها رابرای تحصیل در کانادا انتخاب می کنید، مرحله بعدی آن است که با هر دانشگاه در تماس باشیدتا شما را از روند درخواست مطلع کنند. بیشتر موسسات آموزش عالی کانادا نیاز به تکمیل دیپلم دبیرستان دارند و در برخی شهر ها، تکمیل ۴۰ ساعت خدمت اجتماعی یا کار داوطلبانه (این امر ممکن است از دانشجویان بین‌ المللی مورد انتظار نباشد) لازم است. همچنین دانش آموزان بین ‌المللی باید مهارت زبانی، چه به زبان انگلیسی و چه به زبان فرانسه، را ارائه دهند.

برای برخی از برنامه‌ های دانشگاهی و برای تقریبا همه دانشجویان بین‌المللی، لازم است که یک مقاله، شرح هدف از تحصیل در کانادا یا انگیزه نامه شخصی خود را تهیه کنند و با سایر مدارک موردنیازهنگام اپلای ارائه دهند.

مدارک دیگری که مورد نیاز است عبارتند از: توصیه نامه ها، نمونه‌هایی از فعالیت های مختلف فرد بجز تحصیل، مدرک خدمات اجتماعی، مشارکت ورزشی، و جزئیات جوایز و بورسیه‌ها در صورتی که وجود دارد.

برای تحصیل در کانادا نیاز به اجازه تحصیل در کانادا از وجود داردکه به عنوان ویزای دانشجویی کانادایی برای مدت اقامت شما عمل می‌کند. اگر برنامه درسی شما شش ماه یا کم‌تر طول بکشد به دریافت اجازه تحصیل کانادایی نیاز ندارید.

پذیرش تحصیلی در کانادا

آیا می توان در کنار تحصیل در کانادا به انجام کاری مشغول شد؟

در این کشور مانند بسیاری از کشور های بزرگ و پیشرفته دنیا امکان کار، در کنار تحصیل برای تامین هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان وجود دارد. به همین سبب شما پس از دریافت ویزای تحصیلی  و ورود به این کشور می توانید به طور پاره وقت ( ۲۰ ساعت در هفته ) مشغول به کار شوید. امکان کار در کنار تحصیل در کانادا به شما این اجازه را می دهد تا بخشی از هزینه های زندگی، مثل رفت و آمد و یا خورد و خوراک را از این طریق بپردازید. امکان کار کردن در شهر های پرجمعیت و بزرگ کانادا به طبع بیشتراست. از جمله این شهر ها می توان به کبک و یا انتاریو اشاره نمود.

منبع:

  1. https://www.topuniversities.com/where-to-study/north-america/canada/guide#tab=0

مطالب مرتبط